1- مراجعه مشترک به اداره خدمات مشترکین با در دست داشتن یک برگ قبض آب بها.
2- ارایه درخواست اعتراض نسبت به قبض و تقاضای تست کنتور یا گزارش مأمور قرائت مبنی بر آزمایش مقدماتی کنتور.
3- استادکار در محل با ظروف مدرج کنتور را آزمایش می کند. در صورتی که کنتور سالم بوده و کارکرد آن نیز صحیح باشد همانجا به مشترک اعلام و فرم مربوطه را تکمیل کرده و برای درج در پرونده تحویل متصدی واحد خدمات مشترکین می دهد.
4- در صورتی که کنتور خراب باشد یا کارکرد آن صحیح نباشد به مشترک اعلام می شود برای تعویض کنتور و همچنین اصلاح قبوض صادره به واحد خدمات مشترکین منطقه مربوطه مراجعه نماید.
5- در صورتی که استادکار نسبت به کارکرد کنتور مشکوک باشد یا مشترک تقاضای مجدد تست از کنتور را داشته باشد کنتور توسط مأمور از محل انشعاب باز شده و به واحد خدمات مشترکین (تعمیرگاه کنتور) ارسال می شود. پس از اینکه هزینه تست کنتور طبق آخرین تعرفههای سالانه خدمات امور مشترکین که از طرف شرکت آب و فاضلاب کشور ابلاغ می شود از مشترک از طریق بانک دریافت شد، کنتور به همراه فرم تکمیل شده درخواست تعمیر / تعویض / تست کنتور توسط مشترک به واحد تعمیرگاه و تست کنتور ارسال می شود.
6- پس از بررسی مجدد در صورت سالم بودن کنتور، به مشترک اعلام شده و فرم تکمیل شده برای درج در پرونده مشترک تحویل بایگانی منطقه می شود. در صورت خراب بودن کنتور و کارکرد نا صحیح، کنتور توسط اداره خدمات مشترکین تعویض و صورت حساب های مشترک اصلاح می شود.